Skip to main content
blankAvesco Finland
Quick Access

Cat 325 tetissä

Konepörssin testaa: uuden sukupolven Cat 325

NextGen – Huippuvarusteltuna suosittuun kokoluokkaan

Teksti, kuvat ja video: Konepörssi, Olli Päiviö 04.12.2020

 

Caterpillar on uudistanut koko mallistonsa pienistä minikaivukoneista aina järeisiin kaivukoneisiin. Monia hienoja teknisiä ominaisuuksia on saatu mukaan ja monet ovat sellaisia, joita muilta ei löydy. Tehdasvarustelun taso on korkea. Avesco Oy teki loka- marraskuussa usean paikkakunnan kiertueen esitellen muutamaa uutta kaivukonemalliaan (Cat 325, Cat 315 ja Cat 306).

Konepörssi pääsi tutustumaan kiertueen välipäivänä Turussa lyhytperäiseen, Cat 325F:n korvaavaan Cat 325 NextGen -malliin. Tämä suosittu kokoluokka painaa lähes 30 tonnia kuvien varustuksessa. Korkea tehdasvarustelu erilaisine kaivuavustajineen edustaa uudenlaista ajattelua alalla.

Caterpillar esitteli ensimmäiset NextGen-kaivukoneensa jo vuonna 2017, jolloin tuotiin markkinoille 20–25 tonnin kokoluokat ja mallit 320 ja 323. Sittemmin mallisto on kasvanut ja pari vuotta sitten myös koko minikaivukoneperhe uusittiin. Kuten maailman suurimman maarakennuskonevalmistajan imagolle sopii, edustaa sen kaivukonemallisto nyt erittäin pitkälle vietyä ja edistyksellistä tehdasvarustelun tasoa. Erilaisia työtä helpottavia kaivuavustajia on myös useita. Tosin esimerkiksi koneohjausjärjestelmien tehdasasennus yleistyy muillakin merkeillä kovaa vauhtia. Kisa kovenee, mutta Caterpillar pysyy siinä mukana.

Minikaivukonemallistosta Konepörssin koeajossa kävi reilu vuosi sitten noin kahden tonnin painoinen Cat 301.8. Siinä muun muassa vasemmalla vivulla tapahtuva, vaihtoehtoinen voimansiirron hallinta sekä ”vakionopeudensäädin” suoraan ajoon olivat tervetulleita ja ennennäkemättömiä ominaisuuksia.

Caterpillar on siis kautta koko linjan tehnyt ennakkoluulotonta tuotekehitystä, jossa tietotekniikka on valjastettu entistä vahvemmin mukaan.

Cat-kaivukoneiden kehittyneet järjestelmät tarjoavat varsin monipuoliset mahdollisuudet hallita ja säätää koneen toimintoja. Älypuhelimet ovat totuttaneet meidät erilaisissa valikoissa liikkumiseen ja sovelluksien käyttämiseen, mikä helpottaa näiden monipuolisten järjestelmien omaksumista. Näyttöä ja sitä kautta koneen säätöjä hallitaan joko navigointirullan avulla tai ihan nykytrendin mukaan kosketuksella.

Muutoksia habitukseen

Normiperäisissä NextGen-kaivukoneissa suurin ulkoinen ero on ylävaunun madaltuminen ohjaamon takana. Kun uudet mallit suunniteltiin tyhjältä pöydältä, saatiin pakokaasujen jälkikäsittelyn komponentit sijoitettua kompaktimmin.

Lyhytperäisissä tilaa on vähemmän ja tässä ”peräpääasiassakaan” uusi 325 ja vanha F-malli eivät hirveästi eroa toisistaan. Kulmikkuutta on tosin tullut lisää entisen pyöreyden kustannuksella. Vastapaino on muotoiltu uudestaan, samoin huoltoluukut koneen sivulla ovat uudelleen sijoitetut. Catin nykyinen logo uusien konemallien pinnoilla on melko tuore päivitys ja kaivukoneissakin niitä on sijoiteltu uusiin paikkoihin.

Lyhytperäinen 325 ei siis ulkoisesti ole kokenut suurta muutosta edelliseen Stage IV -päästöluokan malliin 325F verrattuna. Musta konepeitto ylävaunun päällä on nyt historiaa ja ylävaunu ohjaamon takaa on yläpinnastaan tasaisempi. Puomistot ovat samat kuin aiemmin. Alavaunun maavara on kasvanut 19 millimetriä.

Uudelleen muotoiltu vastapaino painaa nyt 8 300 kilogrammaa, mutta muodostaa vain 229 millimetrin telalinjan ylityksen. Perusvastapainon tilalle saa lisävarusteena myös kevyemmän, 4 900 kilogramman painoisen murikan. Tällöin lisävakautta aikaan saadaan puskulevyn avulla. Vakiovastapainon alla on nyt enemmän ”ilmaa” eli sen alareuna on peräti 40 millimetriä korkeammalla maasta kuin aiemmin.

Ohjaamon ulkoinen muoto näyttää sekin olevan ennallaan. Sisätilat sen sijaan on suunniteltu uusiksi.

Hydrauliikkajärjestelmä käsittää edelleen kaksi pumppua, joiden yhteenlaskettu tuotto on 429 litraa minuutissa. Siinä ja järjestelmän hydrauliikkapaineissa ei ole muutosta. Ylävaunun kääntöön on tullut lisää vääntömomenttia (74 ––> 82 kNm). Tämä helpottaa ja tehostaa rinteessä kaivamista ja ylämäkeen kääntämistä. Ilmeisesti kääntömoottoria on suurennettu, ainakin sen öljytilavuus on kasvanut kahdeksasta litrasta 12 litraan.

Stage V, kuinkas muuten

Nyt 325:n pakokaasut kuritetaan tasolla Stage V. Moottorina on edelleen Cat C 4.4, jonka tehoksi ilmoitetaan 129 kilowattia. Tämä tarkoittaa sitä, että F-malliin verrattuna tehoa on väännetty dieselistä irti seitsemän kilowattia enemmän. Tehon noususta huolimatta Caterpillar lupaa, että uusi malli kuluttaa jopa 25 prosenttia vähemmän polttoainetta. Sitä ei tosin kyetty yhden päivän koeajossa toteen näyttämään.

Onko sitten pienentynyt kulutus ollut inspiraationa polttoainesäiliön tilavuuden pienentämiseen, tiedä häntä. Uutuudessa ”löpöä” saa kerralla mukaan 313 litraa, kun F-mallissa litroja sopi tankkiin 15 enemmän. DEF-säiliön koko on kasvanut 19 litrasta 26:een, mikä antaisi vinkkiä siitä, että Stage V -taso on saavutettu urean ruiskutusmäärää lisäämällä. Isompi säiliö tietysti myös pidentää urean tankkausväliä.

Myös hydrauliikkaöljysäiliön tilavuus on pienentynyt 17 litraa ollen nyt 111 litraa.

Caterpillar on ottanut tavoitteeksi yhtenäistää myös koneiden huollettavuutta ja etenkin huoltokomponentteja. Hyvä esimerkki on ilmansuodatin. Uusien mallisarjojen myötä niiden lukumäärä on tippunut neljään erilaiseen, kun aiemmin niitä oli varaosahyllyissä 15 erilaista. Kaikki huoltovälit kuten öljyjen ja suodattimien vaihdot ovat pidempiä kuin aiemmin.

Monia avustajia

Ohjaamossa kuljettajalle tarjolla olevassa hallintajärjestelmässä ovat ne uuden NextGen-malliston suurimmat innovaatiot. Caterpillar on yhtenäistänyt ohjaamonsa, kun ennen NextGen-malliston esittelyä ohjaamoja oli 16 erilaista. Tavoitteeksi asetettiin tuolloin kolme eri ohjaamomallia minikaivukoneista kaivoskoneisiin. Sitä kohti mennään.

Jo Caterpillarin ensimmäisiä uuden mallisarjan koneita esiteltäessä vuonna 2017 korostettiin, että ”käyttöjärjestelmä” lähenee älypuhelimien filosofiaa. Mennään erilaisten ”appien” suuntaan. Jokainen avustaja on eräänlainen sovellus, jonka avulla hallitaan yhtä tiettyä toimintoa. Niitä käytettäessä isolla selkeällä näytöllä ja helpolla navigoinnilla on tärkeä rooli.

Valmistajan yhtenä perusteena kuljettajaa avustaville toiminnoille on uusien kokemattomien kuljettajien nopeampi oppiminen ammattilaiseksi.

Koeajossa oli rajallisesti aikaa käydä näitä avustajia läpi. Kokemuksesta tiedän, että helposti manuaalit jäävät selaamatta. Ominaisuuksien täysi hyödyntäminen kyllä edellyttää nykyään niihin tutustumista.

Kun koneen valikoiden syövereistä löytyy yhä enemmän ja enemmän säädettävää sekä sovellettavaa, on käyttöönottokoulutuksella myös suuri merkitys. Työn touhussa ne hienot ominaisuudet jäävät helposti hyödyntämättä.

Tosin meillä täällä Suomessa tilanne on esimerkiksi Keski- ja Etelä-Eurooppaan verrattuna paljon parempi. Kuljettajamme ovat jo tottuneet 3D-koneohjausjärjestelmien käyttöön ja ennakkoluulot näyttöjen räpläämiseen on jo kaivettu maan poveen.

Trimble ohjaa

Perustoimintoja ja avustajien käyttöä varten vakiona on kymmenen tuuman kokoinen näyttö. Sen avulla onnistuu perus-2D-koneohjausjärjestelmän käyttö. Kehittyneempiä 2D advanced- ja 3D-järjestelmiä varten asennetaan vielä toinen, 10 tuuman kokoinen Trimblen näyttö. Trimble kun on Caterpillarin yhteistyökumppani koneohjausjärjestelmissä. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli asiakas haluaa jonkin muun koneohjausjärjestelmän, on se edelleen kokonaan asennettava jälkikäteen. Tämä tullee eteen esimerkiksi silloin, kun yrityksessä on jo ennestään muissa koneissa jonkin muun valmistajan ”vermeet”, joihin kuljettajat ovat jo tottuneet.

Kun koneohjausjärjestelmien vaatima anturointi ja johdotukset tehdään jo tehtaalla, on ne helppo laittaa suojaan vaikkapa puomin sisään. Kaikkinainen tehtaan kokoonpanolinjalla tehtävä varustelu vähentää maahantuojan tekemän varustelun määrää.

Kaivuavustajat (assist) tarkoittavat yksinkertaistettuna tiettyjen kaivuliikkeiden automatisointia tiettyyn korkoon tai kaltevuuteen. Tai puomin liikkeiden rajoittamista tietylle alueelle.

Elikä Cat Grade 2D -koneohjausjärjestelmä antureineen, puomin sekä ylävaunun liikkeet tiettyyn kohtaan rajoittava E-Fence sekä kauhalliset punnitseva vaaka muun muassa ovat tehdasasennuksina 325:ssäkin mukana.

Trimblehän on kehittänyt myös kaivuavustajan (grade assist), joka hoitaa kaivupuomin ja kauhan liikkeet automaattisesti asetettuun korkoon ja/tai kaltevuuteen. Kuljettajalle oikean käden käyttövapaata tarjoileva systeemi helpottanee jossain kohtaa työtä, mutta vaatii samalla tottumista.

Käyttöjärjestelmä on kuin suoraan tabletista tai älypuhelimesta. Valikoissa liikkuminen on selkeää ja onnistuu joko näyttöä koskettamalla tai rullalla oikeanpuoleisen kaivuvivun edestä. Pyrkimys on tosiaan ollut tehdä älykännykät hallitsevalle sukupolvelle mahdollisimman tuttu toimintaympäristö.

Uutta on myös avaimeton nappikäynnistys. Sitä ei kuitenkaan voi tehdä, ennen kuin on näpytellyt oman PIN-koodinsa näytölle. PIN-koodi tuo muistista myös muita kuljettajakohtaisia asetuksia. Esimerkiksi kaivuliikkeiden nopeus ja herkkyys sekä kaivuvipujen nappien toiminnot voidaan säätää jokaiselle kuljettajalle omanlaisekseen sähköisen esiohjauksen ansiosta. Jopa oma radiokanavasuosikki kajauttaa ilmoille sulosointuja automaattisesti. Myös puhelimen sovellusta voidaan käyttää kuljettajan tunnistavana toimenpiteenä. Vakiovarustukseen kuuluu 360 asteen lintuperspektiivinäkymän tarjoileva järjestelmä, johon kuuluu neljä kameraa.

Digi digi

Cat 325:n tyypit otettiin siis Turun kiertuemontulla. Caterpillarin uudet kaivukoneet edustavat kehityksen kärkeä. Niistä on vaikea löytää mitään keskeneräistä tai ”falskia”. Jokainen yksityiskohta on mietitty tarkkaan ja kuljettajalle ne tarjoavat erittäin hiljaisen ja valoisan ohjaamon sekä miellyttävän ja nopean hydrauliikan.

On sitten jokaisesta itsestä kiinni, tarvitseeko ja hyödyntääkö edellä mainittuja ominaisuuksia kuten erilaisia avustajia omassa työssään. Oikein käytettynä ne varmastikin helpottavat ja jouduttavat työn tekemistä.

Koneiden tuotekehitys kulkee nyt vääjäämättä siihen suuntaan, että kaikki digitaalinen teknologia valjastetaan myös konevalmistajien tuotekehityksen työkaluksi. Kaikki tämä edellyttää yhä useammin myös maahantuojien huolto-organisaatioihin tukeutumista ongelmatilanteissa. Asentajien jakoavain on vaihtunut kannettaviin tietokoneisiin.

Tästä syystä ylläpito- ja huoltosopimuksia solmitaankin uusien koneiden kauppojen yhteydessä yhä useammin. Näin taataan se, että telat ja pyörät pysyvät jatkuvassa liikkeessä.