
—
Alkuvuoden konepäivillä koettiin nostalginen kohtaaminen, kun Avescon toimipisteellä vieraili legendaarinen kuljettajakilpailumestari Hannu Jantunen. Jantunen niitti 2000-luvun taitteessa mainetta silloisessa taitoajon Euroopan mestaruuskilpailuissa, joka tunnetaan tänä päivänä Global Operator Challenge (GOC) -kuljettajakilpailuna. Caterpillarin luotsaamassa kilpailussa suoritetaan tarkkuutta ja taitoa vaativia tehtäviä erilaisilla maanrakennuskoneilla.
Haapavedeltä kotoisin oleva Jantunen osallistui spontaanisti ajotaitokilpailuun ensimmäisen kerran vuonna 1998 Oulussa, jossa järjestettiin silloin Pohjois-Suomen oma osakilpailu. Jantunen oli osallistuessaan toiminut jo 10 vuotta maanrakennusalan yrittäjänä, joten koneet ja niiden käsittely olivat hänelle arkipäivää. Malagan Euroopan mestaruuskilpailuihin lähetettiin tuolloin useampia suomalaisia, ja reissu oli menestyksekäs: suomalaiset ottivat kolmoisvoiton! Kilpailureissu oli Jantuneselle ainutlaatuinen kokemus monella tapaa.
”En ollut koskaan ennen ollut yötä hotellissa, en lentokoneessa tai ulkomailla. Siellä Espanjassa oli kyllä melkoiset karnevaalit, ja väkeä oli yleisössä paikalla satapäin”, hän muistelee.
Kolmas kerta toden sanoi
Jantusen ensimmäisenä kisavuonna 1998 Malagassa korkeimmalle pallille nousi Janne Leppänen, hopeamitalin sai kaulaansa Timo Honkaniemi ja pronssille ylsi Jantunen itse. Kokemus rohkaisi häntä osallistumaan mukaan vielä kahdesti: vuonna 1999 Jantunen kiri Malagassa hopealle ja seuraava vuosi 2000 toi mukanaan Euroopanmestaruuden.
Kilpailussa suoritettiin tarkkuutta ja koneenkäsittelytaitoja mittaavia tehtäviä kaikenkaikkiaan kahdeksalla eri maanrakennuskoneella. Jokainen tehtävä pisteytettiin, ja mojovimmilla kokonaispisteillä lohkesi voitto. Lisäksi kilpailussa jaettiin konekohtaiset tunnustukset kustakin tehtävästä parhaiten suoriutuneelle. Jantunen muistelee, kuinka haastavinta oli käsitellä puskukonetta.
”Tehtävässä piti puskea savimaahan monttu, joka mitattiin. Olin sellaista konetta vähemmän ajanut, joten montusta oli hankala saada aivan särmää”, hän kertoo.
Menestystä tehtävissä tuli kuitenkin helposti. Voiton jälkeen Jantusta pyydettiin mukaan myös hieman erilaiseen projektiin: hän operoi kollegoidensa kanssa Caterpillarin koneita myös maailmankuulussa James Bond - Kun maailma ei riitä -elokuvassa.
”Siellä olin liukuohjatun kuormaajan puikoissa, kohtaus näkyy elokuvassa kolme sekuntia”, hän naurahtaa.
Katse omaan tekemiseen
Tänäkin päivänä järjestettävän, Global Operator Challenge kilpailutapahtuman Suomen osakilpailu miteltiin huhtikuun lopulla Pirkanmaalla Mansen Mörinöillä. Tänä vuonna voiton vei nuori kokkolalaskuljettaja Jeremias Järvilä. Malagaan semifinaaliin suuntaavalle Järvilälle Jantunen antaa konkarin vinkin:
”Täytyy muistaa keskittyä vaan. Jos siellä on niin paljon väkeä yleisössä kun mitä silloin oli, niin silmäthän siinä väestä sokaistuu. Ajatukset kasaan ja katse omaan tekemiseen”, hän tiivistää.
Caterpillarin maaedustajat järjestävät jokaisessa osallistujamaassaan omat alkukilpailut, joista voittajat lähetetään ottamaan toisistaan mittaa Malagaan. Malagassa ratkeaa Euroopanmestaruus, ja mantereiden kovimmat kuljettajat mittelevät vielä äärimmäisen kovatasoisessa finaalissa Las Vegasissa keväällä 2026.
Suomalaiset ovat pärjänneet kilpailuissa järjestäen hyvin. ”Suomalaisten konekuskien vahvuus on vakavuus ja rauhallisuus. Kun malttaa olla hätiköimättä ja saa tasaisen hyvän suorituksen, niin sillä voi tulla voitto. Ei tarvi kaikissa koneissa olla ykkönen”, hän muistuttaa.
Maailman parhaan kuljettajan tittelistä mitellään taas!
—
Jeremias Järvilä lähtee edustamaan Suomea Lokakuussa Caterpillarin Global Operator Challenge-kuljettajakilpailun Euroopan välieriin Malagaan.Tutustu tarinaan täällä.
Tervetuloa nauttimaan kisatunnelmasta sekä seuraamaan jännittäviä kilpailutehtäviä Avescon Facebook-kanavalle!