Skip to main content

Lavettikuljetus Alanne uudelle uralle Caterpillarilla

Lavettikuljetus Alanne uudelle uralle kahdella Caterpillarilla. Tuliterä Cat 988K sekä 982M urakoimaan Peabille.

Alkuperäinen artikkeli ja valokuva Hankintavinkit 6-7/2020

 

Aleksi Alanne ei keväällä olisi arvannut että yrittäjän maailma laajenisi hetkessä. Kuljetusalalla toistakymmentä vuotta töitä tehnyt ja kuljetusyrittäjänäkin viisi vuotta menestyksekkäästi toiminut mies on yllättäen, mutta tilaamalla parissa päivässä myös kahden Caterpillarin omistaja ja urakka alkaa saman tien.

Pieniä vihjeitä uuteen uraan Lavettikuljetus Alanne Oy:n suuntaan oli jo aiemmin tullut. Peabin asemalla laitoksen siirroista ja kuljetuksista jo vuosia vastannut Alanne oli saavuttanut erityisen luotettavan maineen. Asemalle tarvittiin uusi urakoitsija vastaamaan syötöstä ja altakannosta. Sormi osoitti Aleksi Alannetta. Ja aikaa oli vähän. Vaatimuksena vain, että koneiden pitää olla paremmat kuin edellisellä.  Kun Lavettikuljetus Alanteen toimintaperiaate kerryttää luottamusta, se varmaankin oli yksi syy siihen, että meistä tuli nyt kuljetustoimialan lisäksi myös koneurakointia harjoittava yhtiö, kertoo Aleksi Alanne.

Kuljetusyhtiö on keskittynyt suurempien kohteiden siirtoon ja kuljetukseen, kuten paalutuskoneet, murska-asemat ja elementtirakennukset. Täysikokoinen asema siirtyy kolmessa päivässä ja pidemmät siirtomatkat ottavat viikon. Kohteesta riippumatta aikataulut pitävät aina. Se oli nähty Peabillakin.

Puolitoista päivää ja kaksi Cattia

Kun aseman koneurakkadiili oli edessä, aikaa saada koneet työmaalle oli kaksi päivää. Omia koneita kun ei ollut, kyselin tuttavalta, kenelle kannattaa soittaa. Koskeman Heikkiä suositteli ja eipä mennyt kuin hetki kun ensimmäiset ajatukset oli vaihdettu. Cat oli suosikki jo alun pitäen, mutta hankinta varmistui kun Avesco oli ainut maahantuoja, joka lupasi koneelle tarkan toimituspäivän. Aikaa siihen, että käytettyjen rivistä saatiin hienokuntoinen 972M ja uuden kasiparin odotusajaksi saatiin käytetty vuokra-kasipari, meni Heikin kanssa noin puolitoista päivää. Parissa päivässä koneet hoitivat hommaansa asemalla jo täyttä päätä, kuittaa Aleksi.

Lavettikuljetuksen kalustohankintaprojektit on ollut hyvä tausta konekaupan laajenemiselle uudelle alueelle. Isojen pyöräkuormaajien hankinta on ei ole mikään ”musta tuntuu”-operaatio, vaan perustuu tarkkaan laskentaan ja toiminta-alueen tuntemukseen. Uusi Cat 988K on arvokas kone, mutta käytetty saattaa tulla tässä kokoluokassa jopa kalliimmaksi. Varsinkin kun työmaan vastuut eivät siedä ison koneen poistumista rivistä. Tuon kokoluokan koneen korvaajaa ei aivan seuraavasta kylästä löydy. Toimintavarmuus, toimintavarmuus, toimintavarmuus. Jos urakkaa jatkuu kymmenenkin vuotta, kone ratkaisee yrityksen tuloksesta paljon.

Eurot per tonni ja pienet muuttuvat kulut

Järeissä pyöräkuormaajissa kustannukset lasketaan useimmiten siirrettyä tonnia kohti. Laskentatarkkuus on kymmenissä senteissä. Ylläpito-, huolto- ja polttoainekulut ratkaisevat paljon. Uudessa Cat 988K:ssa takuu on kolme vuotta tai 8000 tuntia. Myös huoltosopimus on tehty. Aivan täyteen kolmen vuoden urakkasopimusta ei takuutunneilla ajeta, mutta lähelle sitä päästään. Se tuo turvaa, kun ei tarvitse varata saldoa tekniikkamurheiden paikkaamiseen. Uusi kasipari on osoittautunut alkumetreillä myös pihiksi. Vanhempaan versioon nähden kulutus on noin 150 litraa / 16-tuntinen päivä pienempi. Se tekee vuodessa reippaasti yli kymppitonnin lisää viivan alle. Kun kuljettajat oppivat lisää ja koulutetaan osaamaan kaikki ajamisen niksit ja koneen liukupinnat liukastuvat edelleen, kulutus putoaa edelleen, lisää Aleksi.

Catin tunnit

Järeissä pyöräkoneissa tunnit nousevat vuosien myötä suureksi, varsinkin kun koneisiin tehdään peruskunnostukset. Kymmeniä tuhansia on tavanomainen luku. Tiedän vuonna 1963 valmistettuja Cat pyöräkuormaajia, jotka on edelleen töissä, kertoo Avescon tuotepäällikkö Mikko Raiskio.

Aleksi kertoo vieneensä lavetilla 1-sarjalaista 980-Cattia, jossa alkuperäisellä moottorilla ja voimansiirrolla oli tunteja takana jo 42 000. Uuteen kasipariin on odotettavissa runsaasti tunteja. Kun se saapui työmaalle, kaikki kuljettajat halusivat välittömästi kokeilla sitä. Ja myös pitävät koneesta.

Catin louhosversio

Cat 988K on varustettu kotimaisella kauhalla. Se painaa seitsemän tonnia ja vetää 8,2 kuutiota. Kone on oikean kokoinen kun ajatellaan, että sen pitää tunkeutua rintaukseen, joka on useimmiten räjäytettyä kiveä. Tarvitaan voimaa, mutta myös pitokykyä. Toisaalta kasiparin säädettävä luistonestoautomatiikka pitää huolen, ettei renkaat kulu turhaan.