Skip to main content
blankAvesco Finland
Quick Access

988K XE Asiakastarina

Nivalan Puskutyölle ja Kaarlelan Murskeelle uutta tekniikkaa. Kaksi Cat 988K XE sähkövetoista kasiparia massojen siirtoon.

Kaksi identtistä Catin 988K XE sähkövetoista pyöräkuormaajaa toimitettiin Nivalan Puskutyölle ja Kaarlelan Murskeelle. Pyöräkuormaajat otettiin käyttöön Terraframen kaivostyömaalla.

Sähkö sopii lyhyeen, nopeaan ja toistuvaan työkiertoon

Catin kasipariksi kutsuttu, alun perin jo 60-luvulta peräisin oleva malli on sähköversiona nyt kolmevuotias. Cat 988K XE:ssä mekaanisen vaihteiston tilalla on sähkömoottori. Muutoin kone on kuten aiempi. Voima tuotetaan edelleen 18-litraisella, 403 kilowatin dieselillä. Mekaaniseen vaihteistoon verrattuna sähkömoottorin edut tulevat esille kompaktissa työkierrossa, jossa suunnan vaihtoja on lyhyiden ajomatkojen sisällä paljon.

Sähkömoottorin etu tulee ensisijaisesti mekaanisten ja hydraulisten häviöiden poisjääntinä sekä sähköisen järjestelmän kykyyn joustavammin vastata liikesuunnan vaihtoihin ja työntövastuksen muutoksiin. Sähköinen voimansiirto on uusi askel kohti edelleen pienentyvää kulutusta, missä jo vanhempien 988H ja uudempien 988K -mallien mekaanisetkin versiot erosivat toisistaan merkittävästi.

Polttoaineen kulutus

Kun kysyy uusien Cat 988K XE-koneiden hankintapäätöksen taustoista molemmilta yrityksiltä, yksi asia nousee muiden edelle. Ja se on polttoaineen kulutus.

"Ensimmäisenä näillä konehankinnoilla haetaan polttoaineen kulutuksesta säästöjä ja toiseksi näillä koneilla on oma arvonsa myös yrityksen imagon nostattajana"

- Nivalan Puskutyö

Kaivosalalla merkitsee paljon, että työprosessit ja käytettävä kalusto toimii tavalla, joka kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän. Tähän sähkön mukaantulo tuo myönteisen lisän. Uudenlaisen kaluston käyttöönottoon liittyy tietenkin aina myös epävarmuustekijä, joka tässä tapauksessa on koneen soveltuvuus juuri tämän työmaan työkiertoon. Mutta Caterpillareista Avesco-Catin tietämys ja kokemukset antoivat luotettavaa pohjaa hankintapäätökselle.

Kaksi yritystä, Caterpillarit pääosissa

Nivalan Puskutyön Mika Ylikotila kertoo yrityksen olevan pitkälti Cat-talo. Samoin Kaarlelan murskeen Matti Kaarlela. Molemmilla on Catin 988-malleja, Kaarlelalla kolme kasiparin H-mallia, kaksi K-mallia ja nyt uusi XE ja Nivalan Puskutyöllä kaksi K-mallia sekä uusi XE.

Uusista sähkö-kasipareista odotetaan paljon. Sekä lisää työntövoimaa, että vähemmän kulutusta.

"Me kävimme koeajamassa Malagassa nämä koneet ennen kuin päätöksiä tehtiin. Kone työnsi menemään tasaisesti ja voimalla kuin sähköauto. Sen perusteella hankintapäätös lopulta tehtiin." 

- Kaarlelan Murske

Malagassa jo koeajo johti havaintoon, että 988 XE työntyy kasaan tasaisen voimakkaasti ja sen hallittavuus on mekaanista vaihteistoa helpompi. Pyörien luistoa ei havaittu. Kovaa vääntöä koneilla tehtiin ja katsottiin, mihin voimat oikeasti riittävät. Ja riittivät ne.

Vauhdista uusi suunta

Sähkömoottorin etu näkyy suunnan vaihdossa, mikä on lyhyessä työkierrossa tuntuva etu. Suunnan voi vaihtaa vauhdissa ja kone miettii itse, miten se vaihdon suorittaa. Kuljettajan ei tarvitse nopeuksien kanssa pelata lainkaan.

Avesco-Cat huoltaa

Kun koneita on paljon, huoltoa tarvitaan. Koneissa on kahden vuoden ja 10 000 tunnin takuut. Vuodessa tunteja tulee 6000–7000. Öljynvaihdossa käydään ja sitten takaisin työmaalle. Koneet ei pääse juurikaan jäähtymään.

 

Alkuperäinen artikkeli: Hankintavinkit 10/2020, Juhani Viitanen